Medierea este o procedura voluntara prin care partile in prezenta unui mediator, neutru, impartial si intr-o totala confidentialitate, prin solutiile gasite chiar de catre acestea, vor solutiona disputa inceputa.
Informarea cu privire la avantajele medierii este obligatorie in anumite cazuri expres aratate de Legea 115/2012:
Art. 601. – (1) In litigiile ce pot face, potrivit legii, obiect al medierii sau al altei forme alternative de solutionare a conflictelor, partile si/sau partea interesata, dupa caz, sunt tinute sa faca dovada ca au participat la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii, in urmatoarele materii:
a) in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
b) in materia dreptului familiei, in situatiile prevazute la art. 64;
Art. 64. – (1) Pot fi rezolvate prin mediere neintelegerile dintre soti privitoare la:
-
a) continuarea casatoriei;
-
b) partajul de bunuri comune;
-
c) exercitiul drepturilor parintesti;
-
d) stabilirea domiciliului copiilor;
-
e) contributia parintilor la intretinerea copiilor;
-
f) orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii.